Historia telefonii internetowej Voice over Internet Protocol wcale nie sięga bardzo zamierzchłych czasów. Tak naprawdę rozkwit technologii nawiązywania połączeń głosowych za pomocą łączy internetowych wiąże się z rozwojem szerokopasmowego Internetu oraz Wi-Fi. W końcu teraz Internet dostępny jest nie tylko w naszych domach.
Pierwsze początki Voice over Internet Protocol sięgają jednak dalej niż rozwój Internetu. Istotna historia telefonii internetowej zaczęła się w 1973 roku.

Pierwsze protokoły przesyłania głosu przez Internet
Początki prac związanych z opracowaniem protokołu przesyłania głosu przez Internet rozpoczęły się na zlecenie Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych. Telefonia internetowa miała być wykorzystywana na potrzeby wojska.
Pierwszymi pracami nad telefonią internetową zajął się zespół, którego kierownikiem był Danny Cohen. IW 1973 roku oficjalnie powstał pierwszy protokół przesyłania głosu przez Internet – Network Voice Protocol.
Pierwszy protokół w ramach nierozwiniętej jeszcze telefonii internetowej został przekazany do sieci ARPANET. Działa ona pod przewodnictwem agencji Advanced Research Agency. W sierpniu 1974 roku rozpoczęło się testowanie Network Voice Protocol. Na właściwy rozwój telefonii internetowej czekaliśmy jednak jeszcze kilkanaście lat.

Voice over IP – pierwsze aplikacje do nawiązywania połączeń głosowych przez Internet
Pierwszą aplikacją do nawiązywania połączeń głosowych przy wykorzystaniu łączy internetowych to NetFone stworzona przez Johna Walkera. Oficjalnie została udostępniona stosunkowo późno, ponieważ w 1991 roku. Skąd pomysł na stworzenie telefonii internetowej?
Przede wszystkim miała ona służyć transmitowaniu spotkań w formie video rozmów oraz nawiązywania połączeń zagranicznych w kontaktach biznesowych za niższe stawki niż w tradycyjnej telefonii stacjonarnej czy komórkowej.
Pierwsze telefony internetowe dedykowane dla technologii Voice over Internet Protocol pojawiły się w 1995 roku. Telefonia internetowa zaczęła być z powodzeniem wykorzystywana na całym świecie. Zdobyła ona szerokie grono odbiorców zwłaszcza w firmach.
Na terenie Polski technologia Voice over Internet Protocol stała się popularna na początku XXI wieku, głównie w rozwiniętych przedsiębiorstwach. Dzisiaj z telefonii internetowej może korzystać każdy indywidualny użytkownik, kto wybierze operatora i posiada stały dostęp do Internetu. A o to dzisiaj oczywiście nie trudno. Do prowadzenia rozmów w ramach telefonii internetowej nie potrzeba już dzisiaj nawet dedykowanego sprzętu. A to nie jedyna zaleta tej technologii

VoiP – dlaczego warto?
Telefonia internetowa łączy się z szeregiem oszczędności i użytecznych funkcji zwłaszcza dla firm, w których każdego dnia trzeba wykonywać tysiące połączeń głosowych do kilentów, również za granicę. Wśród najbardziej istotnych zalet VoIP należy wskazać:
– możliwość posługiwania się jednym numerem w dowolnym miejscu, z kilku urządzeń;
– brak konieczności posiadania dedykowanego sprzętu – telefonu IP czy bramki VoIP;
– funkcje wirtualnej centrali telefonicznej (przekierowywanie połączeń oraz generowanie bilingów);
– możliwość użytkowania wybranej strefy numerycznej;
– zdecydowanie niższe stawki za połączenia za granicę.
Technologia telefonii internetowej to połączenie atrakcyjnej oferty bogatej w wiele funkcjonalnych funkcji oraz niskich stawek na nawiązywanie połaczeń. Na przestrzeni lat VoIP stało się doskonałym narzędziem do pracy w ramach marketingu czy pracy z osobami, które na co dzień pracują w call center.

Historia Voice over IP zaczęła się stosunkowo niedawno, jednak dzisiaj możemy korzystać z wszystkich możliwości tej technologii. A nawiązywanie połączeń za pomocą łączy internetowych to nie wszystko.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *